سافر
منو موبایل

سافر

بارنامه چیست|توضیحات جامع و کامل بارنامه

بارنامه برگه ای است که در روی آن مشخصات فرستنده بار ، گیرنده بار(صاحب بار) ، مشخصات راننده (حمل کننده کالا) و مشخصات ناوگان (خودروی حمل کننده کالا) و مشخصات محموله و مواردی مثل هزینه ی حمل و ارزش محموله و بیمه بار و در نهایت کد رهگیری بارنامه درج میشود.

بارنامه

نمونه بارنامه ی صادر شده توسط نرم افزار الماس

کد رهگیری بارنامه | نحوه رهگیری بارنامه

کد رهگیری بارنامه از سمت سازمان حمل و نقل کشور صادر شده و بر روی بارنامه ثبت میشود.علت صدور  این کد ، تایید بر ثبت اطلاعات الکترونیکی بارنامه و دال بر قانونی بودن آن می باشد.

در صورتی که نیاز به رهگیری بارنامه داشته باشید ، میتوانید کد رهگیری بارنامه را تحویل مراجع ذی صلاح داده و تمام اطلاعات مندرج در بارنامه را مشاهده کنید.

رهگیری بارنامه

رهگیری بارنامه در نرم افزار صدور بارنامه الماس

از دیگر روش های رهگیری بارنامه ی صادر شده ، استفاده از کارت هوشمند ناوگان می باشد ، که میتوانید از شرکت های حمل و نقل این مورد را پیگیری کنید چرا که فقط این شرکت ها امکان استعلام بارنامه از طریق کارت هوشمند خودرو را دارند.

باربری هایی که از سیستم صدور بارنامه الماس استفاده می کننده این امکان را دارند که به راحتی از طریق شماره کارت هوشمند ناوگان آخرین بارنامه ی ثبت شده در ده روز گذشته برای این ناوگان را مشاهده نمایند.در زیر میتوانید تصویری از رهگیری بارنامه را مشاهده نمایید که توسط نرم افزار الماس انجام شده است که در اطلاعات استعلام شده مشخصات فرستنده بار ، گیرنده بار ، نوع محموله ، شهر مبدا و شهر مقصد و موارد مالی نمایش داده شده است.

نمونه استعلام شده توسط نرم افزار الماس

 

اجزاء تشکیل دهنده بارنامه | شامل چه مواردی می باشد

 1- شماره سریال

عددی است یکتا که توسط سازمان حمل و نقل به هر بارنامه تعلق می گیرد ، این شماره شامل دو قسمت می باشد یکی سری و دومی سریال  که باعث تمایز بین هر بارنامه میشود.

 2- تاریخ و زمان صدور

تاریخ و زمان صدور یکی دیگر ارکان مهم می باشد ، که باید در زمان تحویل بارنامه حتما مورد برسی قرار بگیرد چرا که از تاریخ و زمان صدور  ، موارد قانونی مثل پوشش بیمه ای برای بار و ناوگان اعمال میشود.

 3- فرستنده ی کالا

فرستنده ی کالا اصولا در بالاترین قسمت بارنامه ثبت میشود و اطاعات ثبت شده شامل نام فرستنده ، کد ملی ، کد پستی و آدرس محل بارگیری می باشد.لازم به ذکر است طبق قوانین جدید کد پستی حتما باید از قبل ثبت جامع انبارها شده باشد ،در غیر اینصورت امکان پیشگیری از صدور وجود دارد.

 4- گیرنده ی کالا

گیرنده ی کالا هم مثل مورد قبلی در بالای بارنامه جایگاه دارد و اطلاعات مندرج شامل نام گیرنده ، کد ملی ، کد پستی و آدرس محل تخلیه می باشد.اطلاعات انبار گیرنده هم حتما باید در سامانه جامع انبارها ثبت شده باشد.در غیر اینصورت امکان صدور خطا از سمت سازمان حمل و نقل در مرحله صدور وجود دارد.

 5- راننده ناوگان

راننده ناوگان یا مسئول حمل کالا ، وظیفه ی بسیار مهمی بر دوش دارد ، چرا که باید در زمان مشخص شده کالا را به مقصد برساند آن هم بدون هر گونه آسیب رسیدن فیزیکی به کالا ، طبق قوانین وضع شده داخل آیین نامه ی حمل و نقل هر راننده در روز امکان 9 ساعت راننده گی را دارد و بیشتر از این، از لحاظ قانوی غیر مجاز می باشد.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید در صورتی که مسافت مبدا تا مقصد بیشتر از حد مجاز راننده گی برای راننده باشد چه تدبیری اندیشیده شده است؟

در این موقعیت دو راه حل وجود دارد یکی استفاده از راننده دوم یا همان راننده کمکی و دیگری استراحت راننده به میزان کافی و حرکت دوباره به سمت مقصد.

البته شاید برای شما این سوال پیش بیاید اگر کالا فاصد شدنی باشد و مثلا فاصله مبدا تا مقصد 13 ساعت رانندگی باشد حالا تکلیف چیست؟ در این زمان بهترین گزینه همان استفاده از راننده کمکی می باشد.

مشخصاتی که از راننده ناوگان داخل بارنامه ثبت میشود شامل کد ملی ، شماره هوشمند ، نام و نام خانوادگی ، تاریخ اعتبار کارت سلامت و تاریخ اعتبار کارت هوشمند می باشد.

شاید برای شما شماره کارت سلامت راننده سوال ایجاد کرده باشد که منظور از کارت سلامت چیست ؟ کارت سلامت راننده تایید کننده سلامت فیزیکی و تایید کننده امکان رانندگی راننده می باشد که جهت صدور کارت سلامت ، راننده از جهات مختلف مثل بینایی ، شنوایی ، حرکتی ، عدم اعتیاد مورد برسی قرار میگیرد.

 6- ناوگان حمل کننده

ناوگان حمل کننده همان خودروای است که مسئول حمل بار و یکی از ارکان اصلی بارنامه می باشد.

مشخصاتی که از ناوگان درج میشود شامل مواردی همچون شماره هوشمند خودرو ، شماره پلاک ، برند ، مدل ، نوع بارگیر ، تاریخ اعتبار بیمه و معاینه فنی می باشد.

شماره هوشمند خودرو همانند کد ملی برای انسانها می باشد و در صورتی که در سیستم های حمل و نقل این شماره را وارد کنید تمام اطلاعات مربوط به ناوگان نمایش داده میشود.

اطلاعات بسیار مهمی همچون برند و مدل ناوگان ، نوع ناوگان ، نوع بارگیر ، سال تولید ، شماره و نوع پلاک ، گواهی نامه مورد نیاز و… نمایش داده میشود.

 

هر ناوگان امکان حمل کالای شما را ندارد ! به این فکر کنید وزن کالای شما 20 تن باشد ، آیا یک ناوگان با 10 تن ظرفیت حمل کالا ، امکان جابجایی کالای شمارا دارد؟ کاملا مشخص است که خیر. پس در هنگام درخواست ناوگان برای حمل کالایتان حتما به نوع بارگیر و مدل خودرو توجه فرمایید یا در صورتی که اطلاعی در این رابطه ندارید حتما از افراد متخصص این حوزه مثل باربری ها کمک بخواید.

 

 7- محموله

محموله یا همان کالا اصولا مکان درج شدنش در بارنامه بعد از مشخصات راننده می باشد. مشخصاتی که از کالا ثبت میشود شامل اطلاعاتی همچون نام کالا ، وزن ، نوع بسته بندی و کالای لجستیک می باشد.

محوله در سیستم حمل و نقل شامل چند گروه بندی میشود ، یکی کالاهایی که نیاز به مجوز دارند و کالاهایی که نیاز به مجوز ندارد ، مجوز دارها مثل کالاهای دامپزشکی ، کالاهای انرژی می باشند.

کالاهای دامپزشکی کالاهایی هستند که شامل انواع احشام مثل گاو ، گوسفند ، مرغ و… ام از زنده یا کشتار شده و مکمل های خوراک دامی را شامل میشود که دامپزشک وظیفه برسی و تایید سلامت این کالاها را بر عهده دارد.

کالاهای انرژی شامل انواع مواد نفتی و گازی می باشند که شرکت ملی نفت وظیفه برسی و تایید این کالاها را برعهده دارد ، لازم به توضیح است که در صورتی که کالاهای نیاز به مجوز از سمت سازمان مطبوع خود مورد صدور مجوز قرار نگیرند امکان صدور برای آنها امکان پذیر نمی باشد.

وزن محموله آیتم دیگری است که بسیار مهم میباشد و باید بصورت دقیق داخل بارنامه ثبت شود ، وزن محموله شامل وزن خالص کالا می باشد.

بسته بندی  مورد بعد از محموله می باشد که خود از جایگاه مهمی برخوردار است ، شاید در مرحله نخست ذهن اکثر ما  دو نوع بسته بندی را یاد آوری میکند یکی فعله و یکی کارتنی ! درصورتی که انواعی از بسته بندی ها را از جمله ، بشکه ، بندل ، تانکر ، قالب ، عدل ، صندوق و… موجود می باشد.در زمان دریافت بارنامه حتما باید به نوع بسته بندی درج شده برای کالا دقت کنیم که بصورت اشتباه ثبت نشده باشد.

ارزش محموله یکی دیگر از موارد بسیار مهم درج شده می باشد.ارزش محموله را جهت بیمه کردن بار لحاظ میکنند.برای مثال محموله ای وجود دارد که ارزش آن 100 میلیون تومان میباشد ، حالا باید ارزش محموله را دقیقا همین 100 میلیون درج کرد ، چرا که بصورت کامل تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

 

موارد مالی تشکیل دهنده 

شامل مواردی همچون هزینه حمل ، هزینه باربری ، عوارض جاده ای ،  هزینه بیمه حمل کالا ، هزینه بیمه تکمیلی راننده و… می باشند

 کرایه پایه

حداقل کرایه توسط سازمان حمل و نقل جاده ای قیمت گذاری شده و در زمان صدور بارنامه توسط سازمان مربوطه کنترل میشود و در صورتی که کرایه کمتر از مبلغ تصویب شده درج شود سیستم خطا صادر کرده و از صدور پیشگیری می کند.

مبنای قیمت گذاری کرایه پایه  چیست ؟

سازمان مربوطه بر اساس شهر مبدا ، شهر مقصد ، نوع بارگیر و میزان وزن بار قیمت گذاری میکند.مثلا فرض کنید فاصله از شهر مبدا تا شهر مقصد 500 کیلومتر و نوع بارگیر باری فلزی 17 تا 20 تن و وزن محموله 25 تن باشد.در این صورت سازمان بر اساس تبسره تن بر کیلومتر هزینه مسافت را بر اساس نوع بارگیر محاسبه کرده و در حالی که ما 3 تن اضافه بار داریم ، هزینه این سه تن را بر اساس فرمولی محاسبه و به کرایه پایه اضافه میکند.لازم به توضیح می باشد که سازمان فقط حداقل کرایه را کنترل می کند و کنترلی روی حداکثر کرایه وجود ندارد.

حق پایانه  چیست و چگونه محاسبه میشود؟

حق پایانه ای که داخل بارنامه ثبت میشود ، مجموعی از عوارض جاده ای و حق سازمان می باشد که تا زمان نگارش مقاله 9 درصد می باشد و از کرایه پایه محاسبه می شود.برای مثال فرض کنید که کرایه پایه 1 میلیون تومان باشد در این صورت حق سازمان بر اساس 9 درصد میشود 90 هزار تومان.

کمیسیون چیست و چگونه محاسبه میشود؟

کمیسیونی که ثبت میشود حق شرکت باربری می باشد یا به عبارتی ساده تر همان درآمد شرکت از صدور بارنامه می باشد.میزان درصد کمسیون دریافتی برای هر شرکت متغیر و از 1 تا حدود 16 درصد قابل تقییر می باشد و  از کرایه پایه محاسبه میشود.برای مثال اگر کرایه پایه 1 میلیون تومان باشد و کمسیون شرکت 10 درصد ، در این صورت حق کمسیون 100 هزارتومان میشود.

بیمه تکمیلی رانندگان  چیست و چگونه محاسبه میشود؟

بیمه تکمیلی رانندگان توسط انجمن سنفی باربری ها اعلام شده و در تاریخ نگارش این مقاله نیم درصد از کرایه پایه را شامل میشود.

بیمه بار چیست و چگونه محاسبه میشود؟

در سیستم حمل و نقل جاده ای دو نوع بیمه بار داریم اولی بیمه مسئولیت مدنی و دومی بیمه باربری.

اکثر شرکت های حمل و نقل از بیمه مسئولیت مدنی استفاده میکنند و برای بارهای خاص مثل بارهای انرژی یا دولتی از بیمه باربری استفاده میشود.

البته برای صاحب بار تفاوت خاصی بین این دو بیمه وجود ندارد و باید اجازه بدهیم شرکت حمل و نقل بهترین نوع بیمه را جهت بیمه کردن بار را انتخاب نماید.

هزینه ی بیمه بار بر اساس ارزش محموله حساب میشود ، شرکت های بیمه ای تعرفه ای دارند که تحویل شرکت های حمل و نقل می دهد و این شرکت ها بر اساس این فرمول تعرفه ی بیمه بار را محاسبه میکنند.مثلا اگر ارزش محموله 100 میلیون تومان باشد هزینه بیمه میشود 10 هزار تومان و در صورتی که ارزش محموله 150 میلیون تومان شود هزینه بیمه 13 هزار تومان میشود.

بیمه بار جز مهم ترین ارکان حمل یک کالا می باشد و باعث آسایش فکری از لحاظ خطرات احتمالی برای بار می باشد ، در صورتی که مشکلی برای بار پیش بیاید ، تمام این هزینه ها تحت پوشش بیمه می باشد و در غیر اینصورت میتواند دردسر بزرگی برای افراد حمل کننده کالا ایجاد کند.

خوب ، تا حالا متوجه اهمیت بیمه بار شده ایم ، پس به این نکته حتما توجه فرمایید ، در هنگام تحویل بارنامه  ارزش ثبت شده  کالا را با دقت مورد برسی قرار دهید که کمتر از میزان ارزش واقعی محموله ثبت نشده باشد.

 

مالیات درج شده در بارنامه چیست و چگونه محاسبه میشود؟

شاید با خود فکر کنید این مالیات مربوط به کرایه پایه باشد و از کرایه پایه محاسبه میشود ، در صورتی که این مالیات مربوط به بیمه بار می باشد و طبق قانون 9 درصد از هزینه بیمه بار را  باید محاسبه و در جایگاه مالیات درج نمود.

مطالب مرتبط

سامانه مودیان شرکت های حمل و نقل

 سامانه مودیان شرکت های حمل و نقل بر اساس دستورالعمل سازمان امور مالیاتی کلیه فعالین اقتصادی موظف به ارسال صورتحسابهای […]

2 دقیقه مطالعه مشاهده
بیمه تکمیلی رانندگان

بیمه تکمیلی رانندگان کامیون 1402

    بیمه تکمیلی رانندگان محترم چگونه است؟ رانندگان محترم باید توسط کانون انجمن های صنفی حمل و نقل کالای […]

2 دقیقه مطالعه مشاهده